Dag 4 - Reisverslag uit Killybegs, Ierland van Daan en Lily - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Killybegs, Ierland van Daan en Lily - WaarBenJij.nu

Dag 4

Door: Daan en Lily

Blijf op de hoogte en volg Daan en Lily

24 Juli 2016 | Ierland, Killybegs

De bus bracht ons weer terug naar Noord-Ierland. Naar het plaatsje Derry of ook wel Londenderry genoemd. We kregen hier een stadstour van een Noord-Ierse dame, omdat onze reisleidster in Noord-Ierland geen bevoegdheden heeft om een tour te geven.

Derry is een oud vestingstadje. Het centrum van Derry is omringd door een grote stadsmuur, die op sommige plaatsen wel 10 meter breed is. De Noord-Ieren zijn erg bezig met hun nabije geschiedenis van de onrusten die waren tussen de eind jaren 60 en de jaren 90. In Derry is ook een incident geweest waarbij het Britse leger en de politie met scherp schoten op een mensenmenigte die een vreedzame demonstratie hielden in de stad. Dit staat tegenwoordig bekend als Bloody Sunday. De stadstour viel erg tegen. Teveel informatie en te weinig (lees geen) vrije tijd. Bijkomstigheid was dat het zondag was en die dag houden de Ieren graag in ere als rustdag. Na het verzamelen van een lunch voor in de bus vervolgden we onze reis naar het natuurgebied Glenveagh.

Daar aangekomen sloeg het weer om, het begon keihard te regenen. Het natuurgebied is enorm groot. Vroeger was het een landgoed in het beheer van een graaf. Die bouwde in de 19e eeuw een kasteel in klassieke stijl aan de rivier. Het kasteel is tot eind jaren 70 bewoont geweest. De laatste eigenaar heeft alles als testament overgedragen aan de staat.

We werden met pendelbussen naar het kasteel gereden. Daar kozen wij ervoor niet mee te doen aan de rondleiding binnen in het kasteel. We gingen de tuinen bekijken en wandelend terug naar het bezoekerscentrum. De tuinen waren mooi. De wandeling werd een ware beproeving. De lucht was mede doordat er geen zuchtje wind stond en het gestaag bleef gieten, vergeven van piepkleine mugjes, Midges genoemd. Even met je handen over je gezicht en je had er zo’n 20 op je handen. Aangekomen in het bezoekerscentrum zaten we onder de dode mugjes en de piepkleine muggenbultjes. Jeuk!! De wandeling was trouwens wel prachtig, wat een uitzichten!

Hierna vervolgden we onze reis over smalle hobbelige wegen naar het plaatsje Killybegs. Het is een klein havenstadje met grote vissersschepen. We sliepen in het hotel Bayview (toepasselijk). Na een klein rondje in het dorp bleek ons hotel over een heul gezellige pub te beschikken. Daar aangekomen schoven we aan bij wat reisgenoten. We aten een heerlijke vissoep en respectievelijk fish en chips en pasta met vis. Na het eten werd het nog gezelliger met nog meer reisgenoten en echt typisch Ierse live muziek. 2 a 3 paints later zochten we ons bed op.