Dag 2 - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Daan en Lily - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Daan en Lily - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Daan en Lily

Blijf op de hoogte en volg Daan en Lily

22 Juli 2016 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

We zijn vanmorgen om 9.00 uur vertrokken op weg naar Belfast. Dit was een uurtje rijden vanaf Dundalk. Belfast ligt in Noord-Ierland. Je merkt aan een aantal dingen dat je in een ander land bent: ze betalen hier met de Engelse Pond, de wegbewijzering is anders en de afstanden worden niet meer in kilometers aangegeven maar in Miles. Maar bovenal is het vooral merkbaar aan de sterke verbondenheid met het Verenigd Koninkrijk.

Onderweg leek het landschap net een speelveld van het spel De Kolonisten van Catan. Hier een veldje graan, daar een veldje gras of schapen, enz.

Aangekomen in Belfast hebben we eerst het museum Titanic Experience bezocht. Het museum is in 2012 gebouwd ter gelegenheid van het 100 jaar geleden gebouwde en vergane schip. Een vrij nieuw museum dus met vele technische en vernuftige activiteiten die je zelf kunt uitvoeren, zoals morse code verzenden, quizzen spelen, een virtuele wandeling door het schip maken, met een korte mini achtbaan door de bouw van het schip, enz. Een hele leuke ervaring!

Na een lekkere salade te hebben gegeten in de het museum, kregen we een stadstour van een Noord-Ierse guide. In Noord-Ierland moet je namelijk een soort van vergunning hebben om daar gids te mogen zijn en dat heeft onze reisleidster Amieke niet voor Noord-Ierland.

Belfast is de hoofdstad van Noord-Ierland. Het is een kleine stad met ongeveer 300.000 inwoners. De stadstour bracht ons langs verschillende oude gebouwen, het centrum en de woonwijken. Het viel ons vooral op dat de stad erg grauw is en veel gebouwen zijn vergaan. In Belfast is (nog steeds) veel onrust tussen de Rooms-Katholieken en Protestante inwoners. Maar het blijkt om meer te gaan dan het geloof alleen. Het Verenigd Koninkrijk is in de 16e eeuw vooral Anglicaans/Protestants geworden. Ierland was tot begin 20e eeuw een deel van de UK. In 1923 werd Ierland een zelfstandig land. Noord-Ierland dat vooral uit Protestantse inwoners bestaat, bleef loyaal aan de kroon. De Ieren zien graag dat Noord-Ierland zich weer aansluit bij hun land. Noord-Ierland blijft volhouden bij de UK te willen horen. Pffff… ingewikkeld zeg!
Midden in de stad is er een muur gebouwd om deze twee christelijke stromingen duidelijk te scheiden. Meerdere keren per jaar breekt de hommeles hier los, zo ook afgelopen 12 juli. Dan vieren de Protestanten ‘de oranje mars’. In de 17e eeuw is er een slag geweest waarbij Willem de derde van Oranje als Protestant won van de Katholieke koning van Ierland. De resten van de protesten en gevechten waren op sommige plekken nog te zien. Maar gelukkig, volgens onze reisleidster, ligt ons hotel in een veilig gebied.

De tweede helft van de middag hadden we de tijd om te voet de stad te bezichtigen. Beetje wandelen, kijken, Superdry Shop in andere winkel uit en wat boodschapjes gedaan. Om 18.00 uur reden we richting het hotel.

Na een lekkere douche gingen we uiteten in de stad. Na wat rondkijken vonden we een leuke en na later bleek ook een lekkere zaak. We aten beide vis en Lily chocola na. Daan koos voor het Ierse kazenplateau, heerlijk!

Nu bijkomen van de drukke dag. Morgen vertrekken we voor de Giant Causeway in het noorden van Noord-Ierland, waarna we doorrijden naar Ballyboffey.